صابر خوئی اسکوئی؛ دکتر سعیده آهنگری؛ دکتر زهره سیفوری
چکیده
افراد بسیاری قادر نیستند مسئولیتهایی که برعهده آنها گذاشته شده را در موعد مقرر انجام دهند یا حداقل آن را در لحظهی آخر فرجه تعیین شده انجام می دهند. آنچه اصطلاحاً تعلل نامیده میشود، در انجام فعالیتهای آکادمیک معمولا پدیدهای ناامید کننده محسوب میشود که اکثرا منجر به نتایج ناخوشایندی میگردد. با وجود این، برخی از دانشجویان ...
بیشتر
افراد بسیاری قادر نیستند مسئولیتهایی که برعهده آنها گذاشته شده را در موعد مقرر انجام دهند یا حداقل آن را در لحظهی آخر فرجه تعیین شده انجام می دهند. آنچه اصطلاحاً تعلل نامیده میشود، در انجام فعالیتهای آکادمیک معمولا پدیدهای ناامید کننده محسوب میشود که اکثرا منجر به نتایج ناخوشایندی میگردد. با وجود این، برخی از دانشجویان معتقدند که انجام فعالیتها در آستانهی اتمام فرجه، نتایج بهتری را در بر دارد. محققان در مطالعهی حاضر با تمرکز بر زبان آموزان انگلیسی و استفاده از روش تئوری داده بنیاد کلاسیک به بررسی این مساله پرداختند که آیا تعلل همیشه تاثیر مخربی بر عملکرد و رفتار زبان آموزان دارد یا اینکه میتواند به عنوان راهکاری برای کسب نتایج بهتر استفاده گردد. برای انجام این کار، آنها با 43 زبان آموز در سطوح متوسط تا پیشرفته و دارای سابقهی تعلل مصاحبه کرده و با استفاده از روش مقایسهی مداوم، اطلاعات جمعآوری شده را طی سه مرحله کدگذاری (باز، انتخابی و تئوریک) تحلیل نمودند. نتایج نشانگر این بود که اگرچه اکثر مصاحبه شوندگان نتایج مخرب تعلل بر یادگیری زبان را نفی ننمودند، تعدادی از آنها به نتایج سازندهی آن در یادگیری اشاره کردند. همچنین برخی راهکارها برای تعدیل تاثیرات مخرب تعلل و حتی تبدیل آنها به نتایج سازنده از بین اطلاعات جمعآوری شده ظاهر گردید. بدین ترتیب، تحقیق حاضر به ساخت تئوری داده بنیاد «تعلل در یادگیری زبان» منجر شد. تئوری مذکور دو زمینهی نتایج و راهکارها را پوشش میدهد و میتواند افق جدیدی را در برخورد با رفتار تاخیری زبانآموزان گشایش نماید.